NEWS


Title

Heropbouw scholen | Coca-Cola België en Luxemburg

De overstromingen van juli blijven in het geheugen van de Belgen gegrift, en in het bijzonder van de inwoners van de regio Luik, waar de schade enorm was. De gemeente Chaudfontaine bleef niet gespaard, evenmin als de mineraalwaterbottelarij in Chaudfontaine. Omdat de lokale verankering van Coca-Cola in de regio zo belangrijk is, engageert het bedrijf zich om, naast het aanmoedigen van vrijwilligerswerk bij haar medewerkers, een miljoen euro vrij te maken om de gemeenschap van Chaudfontaine te steunen. Vandaag werd de doelstelling van 250 dagen vrijwilligerswerk ruimschoots overschreden door de werknemers en vanmorgen werd het plan voor de heropbouw van twee door de ramp getroffen scholen - een heropbouw die mogelijk werd dankzij een donatie van 750.000 euro van Coca-Cola Services en Coca-Cola Europacific Partners - officieel gemaakt in aanwezigheid van de betrokken partijen.

 

 

“Chaudfontaine voor Chaudfontaine”

 

De gemeente Chaudfontaine is de thuisbasis van het Belgische mineraalwatermerk, en Coca-Cola en de bottelarij van Chaudfontaine hebben zich altijd al ingezet voor de gemeenschap. Vandaag werd in aanwezigheid van de betrokken partijen het plan voor de wederopbouw van de twee getroffen scholen toegelicht. Om die renovaties mogelijk te maken, kondigde Coca-Cola in augustus nog een donatie van 750.000 euro aan. De burgemeester van Chaudfontaine, de schepen van onderwijs, de directrices van de twee scholen en Coca-Cola maakten van dit moment gebruik om de balans op te maken, maar vooral om vooruit te kijken en zich te richten op de toekomst van de gemeente Chaudfontaine. Na de overstromingen, is het tijd voor een nieuw hoofdstuk. De burgemeester van Chaudfontaine, Daniel Bacquelaine, betuigt zijn dank voor de betrokkenheid van Coca-Cola en de bottelarij van Chaudfontaine: "Sinds de dramatische overstromingen die wij hebben meegemaakt, is er een buitengewone solidariteit tot stand gekomen. Zodra het water zich had teruggetrokken, was onze prioriteit alles in het werk te stellen om ervoor te zorgen dat de bewoners in onze dorpen konden blijven. Om deze uitdaging het hoofd te bieden, konden wij onmiddellijk rekenen op de grote en voortdurende steun van Coca-Cola en de bottelarij van Chaudfontaine. Als eerste stap werden containers geplaatst in afwachting van de wederopbouw van de scholen in Vaux-sous-Chèvremont en Chaudfontaine-Source. Op langere termijn zullen met behulp van de donatie ook schoolreisjes worden georganiseerd. Een dergelijke schenking is van essentieel belang om onze kinderen in de beste omstandigheden terug naar school te laten gaan. In naam van de gemeente Chaudfontaine, alle inwoners en mezelf, wil ik Coca-Cola en de bottelarij van Chaudfontaine hartelijk danken. De vele helpende handen zijn van onschatbare waarde!

 

 

Activiteiten in de bottelarij hervat: solidariteit en veerkracht voorop

 

De steun aan de gemeenschap gaat hand in hand met de heropstart van de bottelarij van Chaudfontaine. "Onmiddellijk na de overstromingen was onze prioriteit om onze site te beveiligen, zodat onze medewerkers veilig konden terugkeren. Sommigen van hen, van wie 95% in de regio woont, werden ook persoonlijk getroffen. Daarom hebben wij hen psychologische bijstand geboden om hen door deze moeilijke tijd te helpen. Het is ongelooflijk, maar deze ramp heeft de collega’s nog meer samengebracht. Ze hebben allemaal blijk gegeven van grote solidariteit en veerkracht. De motivatie om onze geliefde bottelarij in Chaudfontaine te heropstarten was groot: wij hebben zeer snel stappen ondernomen om onze klanten en consumenten zo goed mogelijk te bedienen en te informeren. Twee maanden na de ramp konden de leveringen half september worden hervat", vertelt Achmed Boumrah, directeur van de site van Chaudfontaine.  

 

heropbouw scholen

 

1 miljoen euro vrijgemaakt en meer dan 250 dagen vrijwilligerswerk voor de gemeenschap

 

In augustus kondigden Coca-Cola Services, Coca-Cola Europacific Partners en The Coca-Cola Foundation aan dat ze een budget van 1 miljoen euro vrijmaken om de gemeenschap te steunen en Chaudfontaine op een duurzame manier opnieuw op te bouwen. €250.000 werd onmiddellijk door The Coca-Cola Foundation aan het Belgische Rode Kruis geschonken om warme maaltijden te bieden aan de slachtoffers van de overstromingen, terwijl Coca-Cola Services en Coca-Cola Europacific Partners momenteel de rest (€750.000) vrijmaken via een actie voor consumenten: voor elke multipack [1] dat wordt aangekocht, wordt een bedrag van €1 gedoneerd. Tenslotte werd het logo van de multipacks van Chaudfontaine aangepast om te verwijzen naar "een hart voor Chaudfontaine", een visualisatie die de voortdurende steun van de mineraalwaterbottelarij in Chaudfontaine aan de gemeenschap samenvat.

 

Naast deze broodnodige financiële steun, heeft Coca-Cola haar Belgische medewerkers aangemoedigd om als vrijwilliger de handen uit de mouwen te steken om Chaudfontaine er weer bovenop te helpen. Daarom krijgt elke medewerker twee werkdagen per jaar de tijd om vrijwilligerswerk te doen. De ambitie was om samen 250 dagen vrijwilligerswerk te verstrekken. Deze doelstelling is nu ruimschoots overschreden (in totaal 280 dagen vrijwilligerswerk) en de medewerkers gaan nog steeds helpen.

 

heropbouw scholen coca-cola

 

Een mooie en duurzame toekomst voor het mineraalwater van Chaudfontaine

 

Na de gebeurtenissen en de heropstart blijft Chaudfontaine uitkijken naar een duurzame toekomst voor haar merk: Coca-Cola Europacific Partners heeft sterke ambities op het gebied van duurzaamheid. Tegen 2040 wil de organisatie volledig klimaatneutraal zijn. Niet door compensatie, maar door de uitstoot daadwerkelijk te verminderen. In de afgelopen tien jaar heeft de organisatie haar CO2-uitstoot al met 30,5% verminderd en zij wil dat in de komende tien jaar blijven doen.

 

De bottelarij van Chaudfontaine speelt een voortrekkersrol in deze internationale strategie. Het lokale natuurlijke mineraalwater moet een voorbeeld zijn voor innovaties op het gebied van duurzaamheid en streeft ernaar om in 2023 klimaatneutraal te worden. Chaudfontaine is ook een van de eerste merken in het wereldwijde portfolio van Coca-Cola dat in 2018 overschakelde op 100% gerecycleerd plastic (rpet).

 

[1] multipack Chaudfontaine niet-bruisend 6x1.5L/8x1.5L

Mediacontact

Ben je een journalist of blogger en wil je graag met de mediaverantwoordelijke van Coca-Cola België en Luxemburg in contact wil komen? Dat kan via onderstaande gegevens.