Overstromingen Chaudfontaine | Coca-Cola België en Luxemburg

Overstromingen Chaudfontaine | Coca-Cola België en Luxemburg

De overstromingen van juli 2021 zorgden voor enorme schade in ons land, ook in Chaudfontaine. De mineraalwaterbottelarij van Chaudfontaine werd daarbij niet gespaard. Intussen is de heropstart een feit en kondigden Coca-Cola Services, Coca-Cola Europacific Partners & The Coca-Cola Foundation aan een budget van 1 miljoen euro vrij te maken om de gemeenschap van Chaudfontaine te ondersteunen. Dat wordt onder meer gebruikt voor de heropbouw van twee scholen in Chaudfontaine.

 

Chaudfontaine overstromingen Coca-Cola

 

Een groot hart voor Chaudfontaine

 

De overstromingen raakten in eerste instantie de bewoners van Chaudfontaine zelf. Die liggen het merk nauw aan het hart, want de gemeente Chaudfontaine is namelijk al 95 jaar de thuisbasis van het Belgische mineraalwatermerk. Ook de mineraalwaterbottelarij, gelegen in de vallei naast de Vesder, overstroomde.

 

De weken na de ramp werkten alle medewerkers erg hard om de bottelarij weer op te starten. Hierdoor bereikten we al op 13 september een mijlpaal/grote stap in de heropbouw:de eerste levering na de overstromingen

 

 

“De inzet, vastberadenheid en collegialiteit van het hele team om samen te werken aan de heropbouw van onze mineraalwaterbottelarij is inspirerend. Iedereen heeft duidelijk een groot hart voor Chaudfontaine. Ook onze klanten, die we graag willen bedanken voor hun geduld, begrip en vertrouwen. We zijn enorm dankbaar voor alle steun, en zullen samen sterker uit deze ongeziene situatie komen”, klinkt het bij Achmed Boumrah, sitedirecteur van Chaudfontaine.

 

chaudfontaine overstromingen

 

Chaudfontaine voor Chaudfontaine: 1 miljoen euro en vrijwilligerswerk

 

De heropbouw van Chaudfontaine gaat natuurlijk veel verder dan de heropstart van de mineraalwaterbottelarij alleen. Het merk wil bijdragen aan de duurzame heropbouw van de gemeente Chaudfontaine, die onlosmakelijk verbonden is met haar mineraalwater. 

 

 

In totaal maakten Coca-Cola Europacific Partners, Coca-Cola Services en The Coca-Cola Foundation daarom 1 miljoen euro vrij. €250.000 werd via The Coca-Cola Foundation aan het Belgische Rode Kruis geschonken om de slachtoffers van de overstromingen te voorzien van warme maaltijden.

 

chaudfontaine infographic

 

Pierre Hublet, gedelegeerd bestuurder van het Belgische Rode Kruis: “Wij zijn onder de indruk van de enorme solidariteit van de bevolking en de ondernemingen ten aanzien van deze ramp van uitzonderlijke omvang in België. Dankzij de genereuze tussenkomst van The Coca-Cola Foundation kunnen wij een deel van ons voedselhulpprogramma financieren. Elke dag worden er 10.000 warme maaltijden uitgedeeld aan mensen en gezinnen die door de ramp zijn getroffen. Dit voedselhulpprogramma maakt deel uit van een reeks steunmaatregelen die over een periode van 8 maanden zullen worden uitgevoerd.”

 

Daar kwam nog eens een donatie van €750.000 bij van Coca-Cola Services en Coca-Cola Europacific Partners voor de heropbouw van twee door de ramp getroffen scholen in Chaudfontaine. Dit werd gerealiseerd via een actie voor consumenten: voor elke multipack  dat wordt aangekocht, wordt een bedrag van €1 gedoneerd.

 

 

"De rampzalige overstromingen die we half juli meemaakten, leiden tot uitzonderlijke gebaren van solidariteit. Sommige inwoners hebben letterlijk alles verloren. De schade, maar ook de noden, zijn immens. De zeer grote betrokkenheid van Coca-Cola en meer bepaald Chaudfontaine, waarmee wij een sterke en natuurlijke band hebben, zal bijdragen tot de prioritaire wederopbouw van de scholen van Vaux-sous-Chèvremont en Chaudfontaine-Source. Honderden kinderen zullen binnenkort kunnen terugkeren naar hun volledig gerenoveerde lokalen met nieuwe meubels en uitrusting. Dit is uitstekend nieuws", onderstreept Daniel Bacquelaine, de burgemeester van Chaudfontaine.

 

Daarnaast blijft Coca-Cola de medewerkers aanmoedigen om vrijwilligerswerk te doen. Elke medewerker krijgt jaarlijks twee betaalde werkdagen om vrijwilligerswerk te verrichten en Coca-Cola riep zijn werknemers op om deze dagen te gebruiken voor de heropbouw van Chaudfontaine. Het bedrijf had de ambitie om minstens 250 dagen vrijwilligerswerk bij te dragen aan de heropbouw van de twee scholen in Chaudfontaine en de rest van de gemeente. Eind oktober overschreden we dit doel al en onze medewerkers gaan nog steeds helpen in de getroffen gebieden. Zo helpen we niet enkel financieel, maar steken de collega’s letterlijk mee de handen uit de mouwen. Chaudfontaine is er voor Chaudfontaine. 

 

 

[1] multipack Chaudfontaine niet bruisend 6x1.5L/8x1.5L